søndag, mars 11, 2007

Takker vi for livet??

Så og si hver dag er jeg og David ute på en liten luftetur med sykkelen. Ofte om morgenen etter de store søsknene er dratt på skolen, eller om ettermiddagen når temperaturen tilsier det. David syns det er stas å sitte der fremme, peke hvor veien skal gå og ta imot alle kommentarer som hagler inn langs veien(ikke få når de hvite er på sykkeltur).



Her en dag skulle vi en tur til Superen(butikken), kose oss litt. Vi kjøpte oss en cola og en chips, sykklet bort til forballbanen og så på de som sparket en stund. David koser seg med å få full oppmersomhet av mamma og med chips og cola.
I det vi starter og skal sykle hjem ser jeg ei lita jente på sikkert 5 år, som og er på tur med pappaen sin. Men på en helt annen tur. Hun ser på oss med store øyne idet hun går der med den lille spinkle kroppen og barbeint skubber becaken(sykkel med vogn på siden) til pappa. Jeg legger merke til beina til han som sykler, de er så tynne og trette. Kroppen likeså, og jeg hører han roper til jenta si på strak vei "sku meg, sku meg". Oppi becaken har de samla det de kan finne av søppel som de kan få solgt, kansje så de kunne få seg litt mat før kvelden.
Kjenner det skjærer i hjertet mitt, for et liv. For en forskjell og for en urettferdighet det finnes rundt oss.

Ingen velger selv det livet en blir født inn i, jeg har vært så utrolig heldig. La oss hjelpe og be for dem som ikke har vært så heldige som oss. Og la oss lære barna våre å se denne forskjellen som er, så de får hjerter som vil hjelpe.
Min bønn er og å bli mer takknemlig over livet, glemme og overse de små bagateller som jeg så lett henger meg opp i og klager over. Men heller se på velsignelsene hver en dag, og takke for dem.
Løft blikket opp, fest øynene på Jesus og la deg fylles. La nåden renne over.

"Se der Guds lam, som bærer verden synder" - nåde over nåde.

Tenk om denne lille jenta, og denne faren visste om denne nåden. Og kunne gå der å skubbe denne becaken om det var tungt, finne styrke i Jesus i hverdagen. I Jesus har jeg en far som elsker meg, passer på meg og bryr seg om meg. Og vite at en gang etter livet med Jesus her på jord, skal jeg få et godt liv med Jesus i himmelen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vi er heldige!Så fine dere var på sykkelen.Får så vondt av det du forteller, stakkar dem.Glede oss til du kommer hjem David!!!! MOMMO

Anonym sa...

Takk for alt dere deler på bloggen!
Klemmer, Torbjørg

Anonym sa...

Hei alle saman!
Ja nå prøver eg meg altså med ein kommentar. Er det fint sykkelvær i dag?

Helsing Anna

Liv Jorunn sa...

Jeg vil ha oppdatering! Altså, jeg følger jo ganske godt med på livet deres sånn ellers, men ja, du skjønner hva jeg mener.

Anonym sa...

I dag er det nesten for varmt å sykle, men alt går. Du klarte det godt Anna. SIlje