mandag, november 06, 2006

Strålende øyne, men tomrom i hjertene

Vi tar turen ut til øya Jaring Halus, en øy ca tre timer fra Medan. Vi reiser først med bil og så en halv time med båt. Øya består av rundt 1000 familier, som lever av fiske de fleste. Min første tanke når jeg kom ut der var ”hvordan kan noen leve slik?”.

Øya består av mange hus, og alle står på påler. Påler som er rundt en til to meter fra bakken, slik at vannet som stiger nesten daglig ikke skal nå inn i husene. Det er varmt, stekende sol og en kan kjenne stanken av boss og kloakk som ligger over alt. Det finnes ikke sanitærforhold, og det reneste vannet en får fra den såkalte brønnen er mørkegult. Det er mye sykdom og underernæring blandt barna, og barnedødeligheten er stor. Kunnskapen liten,og mulighetene små for å kunne sette igang tiltak på egenhånd.

Jeg har vært så heldig å få reise ut til denne øya, og møte dette flotte folket. Befolkningen er malayu, og et 100% muslimsk området. Etter Frøydis Vestbøstad reiste hjem til Norge, har jeg reist ut alene og undervist i helse og litt om ulike aktiviteter for barn. Jeg møter barn i en barnehage, underviser lærere og foreldre om helse(hygiene og ernæring). Det er spennende å få komme ut dit og møte et folk som er så gjestfrie, åpne og glad for at jeg kommer møter dem. De er like overrasket hver gang at jeg er villig til å komme igjen og igjen. De har noen fantastisk strålende øyne når jeg møter dem, men det er et stort tomrom i hjertene deres. De kjenner ikke Jesus som deres frelser, trygghet og lys i hverdagen. Livet kan ikke utgå fra et tomt hjertet, det må fylles med Jesus som ER livet. ”Bevar ditt hjertet framfor alt hva du bevarer, for livet utgår fra det” Ords 4,23 Kan dere være med å be for folket på Jaring Halus, be om at vi som er der ute kan få være levende vitner med livene våre. Be om at vi må få de råd og den visdom som vi trenger for å være blandt dem. Be om at folket må få bli kjent med Jesus.

”For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” Joh 3.16

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Silje (og Kjell Audun)!
Kjekt at dokke har fått blogg. Du e go te å skriva, fortsett med det! Lykke til med spennande og viktig arbeid på Jaring Halus!
Og Kjell Audun: Takk for besøket i mannsforeningen!
-Lars

Anonym sa...

Dette ee så flott!! Eg blir grepen og betatt, - her får du bruke deg Silje, - vær frimodig og sterk! Josva 1.6 og 9
Inger janet